Om kunstverket
En liten gutt som står og ser og ser, og som minner om «Lasse, Lasse liten, verden er så stor, så stor!»
Kåre Orud (1914-1998) ble født i Tune og fikk sin utdannelse ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo under Finn Faaborg, Reidar Aulie, Per Krogh, Karl Høgberg og Torbjørn Alvsåker (1938-39) og Statens Kunstakademi i Oslo under Wilh. Rasmussen (1939-40). Han debuterte på Høstutstillingen i 1940 med et ungpikehode (Nasjonalgalleriet, Oslo), og hams første større oppgave var «Sarpsborgpiken» som var en gave fra Sarpsborg til vennskapsbyen Struer i Danmark. Skulpturen viser en ung kvinne med hevede armer som slipper en måke opp i luften. Symbolikken er en takk fra Norge til Danmark for hjelp og støtte under krigen. Skulpturen symbolspråk er typisk for Oruds kunstarbeider. Han laget en rekke større monumenter med tema fra arbeidsliv, og da skal nevnes «Monument over falne på Færøyene», «Rallaren», «Stenhuggeren» og «Monument over Lars Oftedal». Selv om det figurative formspråk er gjennomført, tillater Orud seg å abstrahere eller karikere formene i sine arbeider. Dette er tydelig i «Dronning Maud-monumentet» (1963). Her har han laget en stolt og rank dronning, med slående portrettlikhet, feminint plassert i damesadel på en abstrahert hest som har rasedyrets karakteristika.
Kilder: Ivar Ernø og Trine Syvertsen (red.), Skulpturer i Moss og Rygge, Moss 2017. Moss kommunes kunstsamlinger (Objekt nr. 0104.0773). Tekst oppdatert av: Arnt Fredheim 14.07.2023